Łeba położona jest między jeziorami Łebsko i Serbsko. Od morskiego brzegu oddalona jest o około dwóch kilometrów. Na zachód od miasteczka rozciąga się
Słowiński Park Narodowy. Od Bałtyku jezioro Łebsko dzieli wąski pas lądu zwany Mierzeją Łebską. Znajdują się na niej ruchome wydmy –
Góra Łącka, Sowie Góry i wydma Czołpińska. Na wschodzie przedłużeniem Mierzei Łebskiej jest Mierzeja Sarbska, oddzielająca jezioro Sarbsko od morza.
W chwili pierwszej lokacji na prawie polskim Łeba należała zapewne do któregoś z przedstawicieli możnowładczego pomorskiego rodu
Święców. W 1309 roku Łebą, jak i całym Pomorzem Gdańskim, zawładnęli Krzyżacy, w czym Święcowie walnie im dopomogli. W 1357 osada rybacka otrzymała prawa miejskie. Nazywała się wtedy Lebomünde. Zwierzchnictwo Święców wygasło, a Krzyżacy ostatecznie utracili władzę nad tymi terenami po wojnie trzynastoletniej. Później miasteczko dzieliło losy Ziemi Lęborskiej, która była lennem książąt zachodniopomorskich. Po śmierci Bogusława X na krótko trafiła pod bezpośrednie panowanie królów polskich. W 1657 roku dostała się jednak we władanie Brandenburgii
[1], a następnie jej spadkobierców – Królestwa Prus, a później II Rzeszy Niemieckiej.
Łeba walczy z żywiołami
Osada od zarania swojego istnienia musiała zmagać się z nieprzychylnymi siłami przyrody. Otwarte morze, atakujące południowy brzeg, uniemożliwiało zbudowanie portu. Rzeka raz po raz wylewała, przesuwając swoje koryto ku zachodowi i zagrażając istnieniu osady. Wrogiem mieszkańców był wędrujący piasek z wydm mierzei, który zasypywał pola uprawne i siedziby ludzkie. Kroniki z lat 1396, 1441, 1467 i 1497 notują ogromne powodzie. 11 stycznia 1558 roku potężny sztorm na Bałtyku spowodował powódź, która wyrządziła tak wielkie zniszczenia, iż mieszkańcy zdecydowali się przenieść swoje miasto o około dwa kilometry na południowy wschód. W 1570 roku następny atak morza zmusił ostatnich mieszkańców do przeniesienia się do nowej Łeby, a opuszczone sadyby wkrótce całkowicie pochłonął piasek wydmowy. W 1590 roku zburzono kościół św. Mikołaja, który stał w centrum średniowiecznego miasteczka. Do dziś zachował się jedynie fragment muru tej budowli.
Max Pechstein
Kościół pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP jest jedynym zabytkiem Łeby. Przy jego budowie w 1683 roku zostały częściowo wykorzystane materiały pochodzące ze zniszczonego kościoła św. Mikołaja. Szczególnie godne uwagi są organy, chrzcielnica, ołtarz i złocona figurka św. Barbary, który pochodzi jeszcze z kościoła św. Mikołaja. Znajduje się w nim również cenny obraz Maxa Pechsteina (niemieckiego ekspresjonisty, który po I wojnie mieszkał w Łebie), przedstawiający Madonnę Orędowniczkę
[2].
Max Pechstein, Port w Łebie
Szmugiel kwitnie w Łebie
W końcu XVIII wieku powstał plan zbudowania dużego portu na jeziorze
Łebsko. W tym celu przekopano kanał przez mierzeję. 4 marca 1799 fale morskie całkowicie zniweczyły pracę, rozniosły zgromadzone zapasy drewna i wyrzuciły na ląd statki. Łebianie byli zmuszeni zaniechać budowy, uznając przedsięwzięcie za nierealne.
Dom przy ulicy Kościuszki 86 (wtedy jeszcze Haupt Strasse 18 – główna ulica Łeby) był własnością kupca i konsula Johanna Mampego. Do dnia dziś na jego fasadzie zachował się łaciński napis o treści: „Deus protector et auditor meus. Johann Mampe 18 lipca 1723”.
W Łebie zachował się taras widokowy o nazwie Góra Mampe. (Łebianie mówią: „Mampe-Dune”, co znaczy: „wydma Mampego”, nazwana tak od nazwiska ówczesnego burmistrza). Z wydmy tej w okresie napoleońskim kontaktowano się ze statkami szmuglującymi deficytowe towary. Dzięki przemytowi nastąpiło ożywienie gospodarcze miasta.
Napoleońska blokada kontynentalna
Napoleon po zwycięstwach nad Austria i Prusami w 1806 roku narzucił Europie blokadę kontynentalną. Jej celem było odcięcie Wielkiej Brytanii od rynków zbytu i dostaw surowców. Napoleon liczył, że złamie to gospodarkę angielską i skłoni Brytyjczyków do ustępstw. System ten objął Francję i jej państwa wasalne – Królestwo Włoch, kraje Związku Reńskiego, Królestwo Neapolu, Holandię i Hiszpanię. W wyniku pokoju w Tylży w lipcu 1807 roku do blokady przystąpiły także Rosja i Prusy. Przyłączyło się nowo powstałe Księstwo Warszawskie, a następnie również Austria, Portugalia i Dania. W 1810 roku częścią systemu kontynentalnego stała się także Szwecja – jej udział w blokadzie był warunkiem zawarcia pokoju z Cesarstwem. Państwom, które nie chciały dostosować się do rygorów systemu kontynentalnego, Napoleon otwarcie groził wojną. Egzekwowanie blokady stało się podstawą francuskiej polityki zagranicznej od 1806 roku i zmusiło wszystkie kraje kontynentu do opowiedzenia się po jednej ze stron w konflikcie francusko-brytyjskim.
Blokada była notorycznie łamana, ponieważ jej wprowadzenie przyniosło duże straty krajom kontynentu. Uczestniczące w blokadzie państwa utraciły możliwość legalnego importu brytyjskich towarów. Brytyjski rynek zbytu też został przed nimi zamknięty. Wymiana handlowa z Francją w większości przypadków nie była w stanie zrównoważyć tych strat, zwłaszcza że Cesarstwo narzucało innym krajom niekorzystne traktaty handlowe, których jedynym celem było uzyskanie rynków zbytu dla francuskiego eksportu.
Wobec tego pomiędzy Wielką Brytanią a kontynentem kwitł nielegalny handel. Francja nie była w stanie go zlikwidować z powodu hegemonii marynarki brytyjskiej na morzach, a także korupcji własnych urzędników, którzy mieli pilnować przestrzegania embarga. Towary przemycano do Europy głównie przez Półwysep Iberyjski, Holandię oraz wyspy pozostające pod kontrolą Brytyjczyków i ich sojuszników, a więc Maltę, Helgoland i Sycylię. Częstą praktyką stosowaną przez załogi statków handlowych było wywieszanie neutralnej bandery i fałszowanie dokumentów statku, aby zmylić władze i móc prowadzić handel w europejskich portach.
Łeba uzdrowiskiem i kurortem
Wracając do Łeby: w 1869 powstała nowa droga do Lęborka, w 1887 ostatecznie uregulowano rzekę Łebę, a od 1899 zaczęły kursować regularne pociągi do Lęborka. W 1906 zbudowano dom zdrojowy, Kurhaus, a miasteczko zaczęło pełnić rolę uzdrowiska i kurortu. W 1923 na terenie wydm ruchomych otwarto szkołę szybowcową. W 1935 wojsko zajęło Rąbkę i ruchome wydmy, zamieniając Mierzeję Łebską w poligon rakietowy[3]. W drugiej połowie XX wieku wybudowano mały port morski, służący głównie rybakom, i uregulowano brzegi rzeki.
Przypisy
[1] Król Jan Kazimierz zawarł 19 września 1657 roku z elektorem brandenburskim tzw. traktaty welawsko-bydgoskie. Prusy Książęce przestawały być lennem Rzeczpospolitej, a Lębork i Bytów stawały się lennem Brandenburgii.
[2] Max Pechstein był członkiem ekspresjonistycznej grupy malarskiej Die Brücke. W 1921 roku po raz pierwszy znalazł się w Łebie, gdzie poznał córkę miejscowego restauratora, Martę Möller. Rok później powołano go na profesora Preußische Akademie der Künste w Berlinie. Rozwiedziony, w 1923 ożenił się z Martą. W 1937 roku został wydalony z uczelni. Było to wynikiem hitlerowskiego programu oczyszczania kultury niemieckiej ze sztuki zwyrodniałej (entarte Kunst). Pechstein uciekł z Berlina do Łeby, gdzie przeżył II wojnę światową. Były to najcięższe chwile w życiu malarza. Większość jego dzieł spłonęła podczas wojny. W 1945 roku wrócił do Berlina, gdzie został profesorem, a potem honorowym senatorem w Hochschule für Bildene Künste. Urzekły go Rowy, którym od 1927 roku poświęcił wiele swoich prac. Jego obrazy to m.in. Dziki żółty irys (1930), Poranne słońce (1929), Czarna noc (poświęcony jezioru Gardno), Ujście Łupawy, Jesienne chmury nad Rowami, Kaszubskie chaty, Łodzie rybackie u nabrzeża, Kwitnienie wiśni, Sieje i okonie, Szczupak.